Háborús film díszletéből Wizz Air-bázis: hová juthat el a debreceni repülőtér?

Múlt hét szerdától a Wizz Air légitársaság bázisrepülőtereként működik a debreceni légikikötő. Néhány nappal korábban első vidéki kirendeltségét is megnyitotta városunkban a Légügyi Hivatal, majd átadták a Pharma-Flight kutató-képző központot, ami a maga nemében egyedülálló a világon.  A repülőtér 1990 óta – amikor is elhagyták a szovjetek a repteret – óriási fejlődésen ment keresztül, és ma már Kelet-Magyarország megkerülhetetlen gazdasági, logisztikai központja.

Ma már heti 21 járata van a Wizz Airnek Debrecenből

Ma már heti 21 járata van a Wizz Airnek Debrecenből

A repülőtér fejlesztése volt a téma a Debrecen Televízió hétfői Esti Közelkép című műsorában, melynek Kósa Lajos, a Fidesz parlamenti frakciójának vezetője volt a vendége.

Kósa Lajos felidézte, hogy Debrecen városa az első önkormányzati ciklusban vásárolta meg a repteret az államtól 1,4 milliárd forintért, zömmel kárpótlási jegyből. „98-ig, 99-ig a repülőtér nem fejlődött egyátalán, hanem inkább lepusztult. Amikor friss polgármesterként kimentem a reptérre, akkor az jutott az eszembe, hogy itt egy ’Moszkva ostroma’ háborús filmet le lehetne forgatni minden kiegészítő munkák nélkül. Elég mostoha körülmények voltak” – emlékezett vissza Kósa Lajos.

Ekkor kezdődött meg a város reptérfejlesztési programja, a műszeres leszállító rendszerrel, a világítástechnika fejlesztésével, a kármentesítéssel, bontásokkal, az út és az új fogadóépület megépítésével.

Kósa Lajos

Kósa Lajos

„Az igazi áttörést az hozta meg, hogy az európai légiforgalomban bekövetkezett egy drámai változás. A diszkont, vagy más néven fapados repülés felrobbant, és minden elképzelhető határon túl növekedett, miközben a hagyományos repülő járatok jelentős teret vesztettek” – hallhattuk a frakcióvezetőt. A politikus hozzátette, hogy a Wizz Air – mely egy magyar tulajdonú légitársaság – nagyobb utasforgalmat bonyolít, mint az Air France.

Kósa Lajos úgy véli, a 2020-as évekre célként kitűzött egymilliós utasforgalom eléréséhez az új járatok indítása mellett járatsűrítésekre is szükség van. Emlékeztetett arra, hogy a londoni járat a 2012-es elindulásakor heti háromszor közlekedett, most pedig már heti tízszer. Véleménye szerint a közeljövőben hasonló sűrítés várható a most elindított járatoknál is.

„Évi 10-15 százalékkal bővül a Wizz Air forgalma középtávon is, ebből szeretnénk mi minél nagyobb szeletet kihasítani” – tette hozzá a frakcióvezető.

Kósa Lajos beszélt arról, hogy a debreceni repülőtér főként olyan ingázó dolgozókat szolgál ki, akik Európa más országaiban dolgoznak, és havi, heti, kétheti rendszerességgel hazautaznak. Mint mondta, nincsenek kevesen, 340 ezer magyar dolgozik az EU más tagállamában. Ebből 110 ezren napi ingázók, ők főként Ausztriában dolgoznak, százezren pedig rendszeres ingázók. Ők gyakran hazajárnak, s úgy is nyilatkoznak, hogy Magyarországon élnek, csak más országban dolgoznak. A többi 130 ezer ember az, aki ritkábban jön haza, de többségük egy évben egyszer-kétszer hazalátogat.

A Wizz Air mellett egy másik légitársaság is indít menetrendszerű járatot Debrecenből, a Lufthansa gépei jövő áprilistól hetente háromszor repülnek majd Debrecen és München között. 

Kósa Lajos szerint míg a Wizz Air gépei két város közti közlekedést szolgálják, a Lufthansa járata elsősorban egy „felhordó” járat lesz, a müncheni repülőtérre viszik majd azokat az utasokat, akik onnan a világ más, távolabbi részébe szeretnének eljutni.

„A müncheni Európa hatodik vagy hetedik legnagyobb repülőtere, onnan a világ bármely pontjára el lehet jutni, a húsvét Húsvét-szigetekig bezáróan” – hallhattuk Kósa Lajost.

A politikus beszélt arról is, hogy Győri Gyulával, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnökével (egykori debreceni önkormányzati képviselővel) egy olyan törvénymódosítási javaslaton dolgoznak, hogy a légi forgalom irányításáért felelős állami cég, a HungaroControl egyformán irányítsa Ferihegyet és debreceni repteret,

A frakcióvezető elmondta azt is, hogy a Debreceni Egyetem már beadta a kérelmét az Oktatási Hivatal, hogy indíthasson pilóta szakot. A gyakorlati oktatás a Pharma-Flight központban folyna.

A teljes beszélgetést az alábbi videóban nézhetik meg:

DehirEsti Közelkép 2015-12-21